Travel Content Schrijven?

Zo zorg je met jouw travel content voor het ultieme vakantiegevoel!

Wat is Travel Content?

Travel content informeert en inspireert reizigers om hun droomreis te boeken. Goede travel content sluit aan bij de dromen van reizigers en geeft hen het ultieme vakantiegevoel.

Hoe maak je travel content?

Travel content wekt een vakantiegevoel op, waardoor reizigers zin krijgen om te reizen! Het mag dan ook niet ontbreken in je Travel SEO strategie.

Wanneer was de laatste keer dat je een reisartikel las? Soms kun je er helemaal bij wegdromen. Zie jij jezelf al onder die palmboom op dat bountystrand zitten of bijzondere culturen ontmoeten?

Ben je benieuwd hoe zulke content uiteindelijk leidt tot meer boekingen? Lees dan de 5 tips in dit artikel!

1. Je publiek: bepaal wie je travel content gaat lezen

Het ligt misschien voor de hand, maar veel mensen die met schrijven beginnen maken één grote fout. Ze weten namelijk niet goed voor welk publiek ze schrijven. Als je begint met travel marketing is dit één van de dingen waar je over nadenkt.

Wat zijn je belangrijkste doelgroepen en wat weet je van ze? Je kunt je voorstellen dat travel content voor zakenreizigers een heel andere insteek heeft dan content voor jongerenvakanties.

Het opstellen van klantprofielen is een goede eerste stap om je publiek te bepalen. Wil je verder gaan? Doe dan buyer persona onderzoek. Buyer persona’s zijn fictieve profielen die je ideale reizigers symboliseren. Hierdoor kom je te weten wat hun behoeften, doelen en drijfveren zijn. Data uit Google Analytics, Google Ads, Facebook en je CRM geven hier inzicht in.

Bovendien is het een goed idee om de koppen bij elkaar te steken. Reisspecialisten die dagelijks met klanten te maken hebben, kunnen de afdeling marketing van een hoop nuttige informatie voorzien over buyer persona’s.

Oriënteren of inspireren?

Het is ook belangrijk om te bepalen in welke fase van de customer journey je reizigers zich bevinden. Zijn ze zich al aan het oriënteren op een reis en bezoeken ze websites van concurrenten? Dan hoeven we je vast niet te vertellen dat je moet laten zien in welk opzicht jouw reizen beter of anders zijn. Dat is echter precies wat je concurrenten ook doen.

Om te voorkomen dat jouw reisvoorstel eindigt in de grote stapel met reis offertes, moet je reizigers al in een vroeger stadium inspireren. Dat doe je door je travel content te richten op de inspiratiefase. Het verschil is dat je niet alleen je reizen aanprijst, maar daarnaast ook travel content aanbiedt die aansluit op de dromen en reisplannen van je reizigers.

Breng met een inspirerende reisblog bijvoorbeeld een bestemming onder de aandacht waar een reiziger zelf nooit op zou komen. Op die manier vang je de aandacht al vóórdat die reiziger zich gaat oriënteren op de Vakantiebeurs of via Google. Dan ben je de concurrentie net een stapje voor.

Het klinkt niet heel slim om belangrijke kennis over je reizen zomaar gratis op internet te publiceren. Daarmee kunnen reizigers een reis op eigen houtje plannen of een offerte bij de concurrent opvragen, toch?

Misschien wel, maar tegen die enkeling die dat doet, staan talloze andere reizigers die graag meer van je willen weten. Volgens Forbes bouwen bedrijven die hun kennis delen namelijk vertrouwen op. Met travel content laat je zien dat jij dé expert bent.

2. Zorg ervoor dat je reisinspiratie gevonden wordt

Nu je hebt uitgezocht wat je publiek is, kun je achterhalen naar welke informatie ze op zoek zijn en welke vragen ze hebben. Kruip echt in de huid van je klanten en doe vervolgens zoekwoorden analyse.

Zo kom je erachter welke zoektermen je reizigers gebruiken als ze dromen over een mooie reis. Welke vragen stellen ze aan Google of een andere zoekmachine? Probeer met informatieve travel content direct antwoord te geven op die vragen. Op den duur zul je zien dat je steeds beter gevonden wordt.

Om zoekmachines te helpen bepalen waar een pagina over gaat, zijn er een aantal aanknopingspunten die je kunt gebruiken:

  • Verwerk zoektermen op een natuurlijke manier in de tekst, het liefst zoveel mogelijk verspreid over de tekst.
  • Gebruik zoektermen in de titel van de pagina (H1).
  • Laat ook zoektermen in meerdere tussenkoppen naar voren komen (H2, H3, H4, H5, H6).
  • Noem de zoektermen in de introductie van de tekst, zodat direct duidelijk is waar de tekst over gaat.
  • Vermeld de zoektermen ook in de page title en meta description.

WordPress gebruikers kunnen de gratis Yoast SEO plugin gebruiken om te controleren of een tekst aan deze richtlijnen voldoet. Helaas is deze kennis inmiddels bij het grote publiek bekend. Er is meer voor nodig om je travel content te laten ranken. Wat precies, lees je verderop.

Featured snippets

Misschien zijn ze je wel eens opgevallen. Featured snippets staan helemaal bovenaan de zoekresultaten. Ze geven direct antwoord op de vraag die je aan Google stelt of ze geven een definitie van de zoekterm die je gebruikt

Als je gebruik maakt van voice search, leest de Google Assistant deze snippets ook hardop voor. Omdat ze zelfs boven het eerste organische zoekresultaat verschijnen, worden ze door SEO specialisten position zero genoemd. Optimaliseren voor featured snippets is een ideale manier om je zichtbaarheid te vergroten.

Featured Snippet Unico Travel
Een featured snippet van Unico Travel

MOZ heeft onderzocht dat 32% van alle zoekresultaten wereldwijd zo’n featured snippet laten zien. Dat is een groei van 165% ten opzichte van 2016, toen Google ze introduceerde. Deze percentages liggen in Nederland waarschijnlijk nu nog iets lager, maar dat zal de komende tijd wel groeien. Een mooie kans om er nu mee aan de slag te gaan!

Featured Snippet Vodatent
Een featured snippet van Vodatent

Om te optimaliseren voor featured snippets, is het noodzakelijk om nog verder in de huid te kruipen van je reizigers. Wat is zijn de gedachten achter hun zoekopdrachten? Klantprofielen of buyer persona’s spelen een belangrijke rol in het achterhalen van deze zoekintentie.

Welke antwoorden verwachten reizigers te vinden? Zorg dat je een beter antwoord geeft dan je concurrenten. Als dit antwoord ook nog eens kort, krachtig en direct is, heb je een goede kans dat het als featured snippet verschijnt. Een heldere tekststructuur met tussenkoppen en gebruik van structured data spelen ook een rol.

3. Deel je travel content via social media

Door social media vergroot je het bereik van je travel content en kom je in contact met je publiek. Met social media advertenties bereik je reizigers bovendien eenvoudig tegen relatief lage kosten.

Via Facebook, Instagram en SnapChat laten reizigers zich maar al te graag inspireren. Soms gebruiken ze social media ook als ze hun volgende vakantie plannen. Denk aan een Pinterest gebruiker die een bord met droomreizen maakt. Wordt jouw travel content op dat bord gepind?

Welke kanalen die je als reisorganisatie gebruikt, ligt helemaal aan je publiek en je voorkeuren. Voor zakenreizen zet je waarschijnlijk LinkedIn in, terwijl TikTok beter geschikt is voor jongerenvakanties. Kies je kanalen slim en gebruik data om je keuzes te toetsen.

Wist je dat social media en SEO elkaar versterken? Zoekmachines gebruiken social signals als likes, shares en comments om te bepalen hoe relevant een pagina of website is. Door het grotere bereik dat je travel content krijgt door social media, vergroot je ook de kans dat andere websites naar jouw travel content linken.

4. Makkelijk leesbare content is (belangrijker dan) SEO

Niemand houdt van een artikel dat lastig te lezen is. Verschillende studies tonen dan ook aan dat de grootste schrijvers op basisschoolniveau schrijven. Waarom? Een makkelijk te lezen tekst leest lekker weg en zo blijven lezers betrokken. Hoe kan leesbaarheid jou helpen om je travel content te verbeteren?

Wist je dat een makkelijk leesbare tekst…

Denk je dat je meer als een expert overkomt door ingewikkelder taalgebruik? Onderzoek van de UCLA Anderson School of Management toont het tegenovergestelde aan. Auteurs die kortere en minder complexe woorden gebruiken, worden als intelligenter en bekwamer gezien.

Leesbaarheid verbetert je zichtbaarheid in zoekmachines

Misschien is je travel content al redelijk zichtbaar in de zoekresultaten als je de de instructies van de Yoast SEO Plugin volgt. Toch maakt een makkelijk leesbare tekst pas echt het verschil.

Een belangrijke reden hiervoor is dat zoekmachines steeds beter in staat zijn om teksten te begrijpen zoals mensen dat doen. Teksten die puur voor zoekmachines geschreven zijn, verliezen daarom aan effectiviteit.

Google heeft in oktober 2019 de BERT update geïntroduceerd. In december 2019 is die update ook internationaal uitgerold in meer dan 70 talen, waaronder Nederlands. Door machine learning is de zoekmachine steeds beter in staat om relaties tussen woorden, zinnen, paragrafen en teksten te begrijpen.

Google BERT
Google BERT herkent woorden en zinsverbanden

Daarnaast kijkt Google naar zogenaamde user signals bij de beoordeling van websites. Je kunt je voorstellen dat een reiziger je website direct weer verlaat als je je tekst moeilijk leesbaar is. Dat is een goede indicatie voor Google dat je website niet gebruiksvriendelijk is.

Een makkelijk leesbare tekst wordt daarentegen vaker gedeeld, wat op langere termijn een positief effect heeft op je zichtbaarheid in zoekmachines. Dat geldt helemaal als andere websites ook naar je travel content linken.

Een leesbare tekst zorgt voor een breder publiek en meer boekingen

Ten slotte vergroot je je publiek als je eenvoudig schrijft. Volgens Stichting Lezen en Schrijven heeft 18% van de Nederlanders moeite met lezen en schrijven. Door het schrijven van eenvoudige travel content vergroot je dus simpelweg je bereik. Je zorgt ervoor dat ook die reizigers de teksten eenvoudig kunnen lezen.

De reizigers die geen moeite hebben met lezen en schrijven, hebben met een eenvoudige tekst meer ruimte voor verbeelding. Ze zien zichzelf al op dat strand zitten of bijzondere culturen ontmoeten.

Uiteindelijk leiden eenvoudigere teksten dus tot meer conversie! Laten we het conversATie noemen, want lezers van je travel content nemen graag contact met je op om meer te weten te komen.

5. Maak slim gebruik van AI-content

Steeds meer reisbedrijven ontdekken de voordelen van AI voor het maken van travel content. AI-tools zoals ChatGPT en Gemini kunnen een handig hulpmiddel zijn om je contentstrategie te versterken. Zo kun je bijvoorbeeld chatbots gebruiken om inspiratie op te doen en de eerste opzet van een tekst te maken. AI kan ook helpen bij het structureren van informatie en het vinden van de juiste zoekwoorden.

Gebruik AI-content echter niet als eindproduct voor je travel website. Het is niet uniek en origineel en alleen jij weet het beste wat jouw doelgroep nodig heeft. De kracht van AI zit in hoe je deze technologie combineert met je eigen expertise. Verrijk AI-inhoud daarom met originele inzichten, persoonlijke ervaringen en een creatieve invalshoek. Op die manier zorg je ervoor dat je Travel SEO-teksten niet alleen goed presteren in zoekmachines, maar ook waardevol zijn voor je lezers.

Het gebruik van AI is dus niet een vervanging van de menselijke touch, maar eerder een hulpmiddel om efficiënter te werken. Zet AI daarom slim in, maar houd de focus op originele, menselijke input. Zo kun je zowel de kwaliteit als de hoeveelheid van je travel content verhogen.

6. Travel content is meer dan alleen tekst

Hoewel dit artikel voornamelijk over tekst gaat, zijn er nog veel meer vormen van travel content. Zo zegt een foto bijvoorbeeld meer dan 1.000 woorden. Foto’s zijn een uitstekende manier om je tekst te ondersteunen en visueel te maken.

Zorg er wel voor dat de afbeeldingen die je gebruikt relevant zijn voor je tekst. Zoekmachines kijken ook naar de tekst rondom een afbeelding om te bepalen wat erop te zien is. Daarnaast kunnen afbeeldingen gevonden worden via Google Image Search.

Wist je trouwens dat YouTube na Google de grootste zoekmachine is? AdEspresso heeft bovendien onderzocht dat Facebook video’s veel effectiever zijn dan posts met alleen tekst of foto’s. Video is een snelle, directe en inspirerende manier om je reisbeleving over te brengen.

Zie bijvoorbeeld deze video van Intrepid Travel.

Daarnaast kun je content delen via verschillende kanalen. Als je hier goed over nadenkt, vullen ze elkaar perfect aan. Denk ook eens aan chat(bots) en e-mailmarketing. Als je verschillende soorten travel content combineert en deelt via verschillende kanalen, zul je je bereik flink vergroten.

Klaar om aan de slag te gaan met travel content?

Originele travel content dat is afgestemd op je publiek helpt je om reizigers te inspireren. Als deze travel content ook nog eens goed leesbaar en vindbaar is, help je reizigers om een lange zoektocht naar een reis te besparen.

Via travel content, laat je namelijk jouw expertise zien. Het vertrouwen dat je hiermee opbouwt, zorgt ervoor dat reizigers al contact met je opnemen voordat ze reis offertes bij verschillende concurrenten opvragen.

Dit artikel delen?

Meer lezen over travel content schrijven?

Travel Content

Travel Content

Travel content zorgt voor een vakantiegevoel, waardoor reizigers zin krijgen om te reizen! Benieuwd hoe dit leidt tot meer boekingen?

Lees verder »
Reisblog Starten

Reisblog Starten?

Travel content zorgt voor een vakantiegevoel, waardoor reizigers zin krijgen om te reizen! Benieuwd hoe dit leidt tot meer boekingen?

Lees verder »

Travel SEO met Travel Imagineering

Travel SEO is een continu proces is dat voortdurende inspanning en aanpassing vereist. Door gebruik te maken van de Travel Imagineering aanpak kan jouw reisbedrijf effectief door de digitale wereld navigeren. Met onze uitgebreide, actiegerichte rapporten en online adviezen krijg je waardevolle inzichten om uw klim naar de top van de zoekresultaten te stimuleren, meer relevante reizigers aan te trekken en onvergetelijke droomreizen te verkopen.

Gratis SEO tips?

Vul onderstaand formulier in en je ontvangt ze in je mailbox!