Reisblog Starten?

5 tips voor het starten met een reisblog

Hou jij een reisblog bij? Het is de ideale manier om meer reizigers aan te trekken en te betrekken. Helaas is het bijhouden van een reisblog ook tijdrovend. Artikelen voorbereiden, plannen en schrijven kan ontzettend veel tijd kosten. Toch loont het de moeite om er snel mee te starten. Met deze 5 tips zul je namelijk op de lange termijn veel resultaat zien als je besluit om te gaan bloggen.

Waarom is het slim om een reisblog te starten?

Een reisblog bijhouden is veel werk. Toch levert het regelmatig schrijven van reisinspiratie ook flink wat voordelen op:

  • Met een reisblog sluit je beter aan op de dromen die je reizigers hebben.
  • Door het research dat je doet, hou je zelf je eigen reiskennis up-to-date.
  • Je leert beter en sneller schrijven en dat komt weer goed van pas voor je productpagina’s.
  • Door regelmatig nieuwe artikelen te schrijven, te delen via social media en te analyseren, weet je beter wat je reizigers interessant vinden.
  • Daarnaast krijg je nuttige feedback in de vorm van comments en likes.
  • Omdat je kennis deelt over reizen en bestemmingen, word je door reizigers sneller als expert gezien.
  • Bloggen zorgt voor een betere zichtbaarheid in zoekmachines en daardoor ook voor meer organisch verkeer.

Een ander belangrijk voordeel van een reisblog is dat je hiermee veel eerder bij je reizigers op de radar komt. Bloggen is namelijk een ideale manier om mensen te inspireren voordat ze concreet behoefte hebben aan een reis. Op die manier maken ze al kennis met je voordat ze op internet gaan zoeken en vergelijken. Dat levert uiteindelijk een enorm concurrentievoordeel op!

1. Bepaal je doelen en doelgroep

Een reisblog moet naadloos aansluiten bij je marketingstrategie. Voordat je enthousiast start met het schrijven van je reisblog, is het dus belangrijk om te weten voor wie je schrijft. Wie is je publiek? Een artikel voor zakenreizigers is bijvoorbeeld heel anders dan een blogpost over jongerenvakanties.

Om je doelgroepen zo goed mogelijk in kaart te brengen, kun je klantprofielen opstellen. Daarnaast is het nuttig om buyer persona onderzoek te doen en zo nog dieper in te gaan op de behoeften, doelen en drijfveren van je reizigers. Aan de hand van statistieken uit bijvoorbeeld Google Analytics, Google Ads, Facebook en je CRM kun je fictieve personages bedenken die je ideale reizigers symboliseren.

Naast je doelgroep zijn de doelen van je reisblog belangrijk. Wat moet een reiziger doen na het lezen van een artikel? Dit om te voorkomen dat een lezer je website direct weer verlaat om nooit meer terug te keren. Zoals eerder vermeld, blog je om reizigers te inspireren. De kans dat een reiziger na het lezen van één artikel direct gaat boeken, is erg klein. Boekingen en offertes zijn daarom vaak geen geschikte doelen voor een blogartikel. Wat dan wel?

Optimaliseren voor de customer journey

Volgens onderzoek van Google gaan er maanden onderzoek vooraf voordat een reiziger uiteindelijk besluit om te gaan boeken. In die periode heeft deze reiziger meerdere malen contact met jou als reisaanbieder. Ze volgt je op Instagram, leest een paar blogartikelen, schrijft zich in op je nieuwsbrief, vraagt je brochure aan en belt nog een keer om een vraag te stellen. Zo zou een willekeurige customer journey eruit kunnen zien.

Hoe hou je die aandacht zo lang vast? Met je reisblog help je reizigers steeds een stapje verder totdat ze overwegen om met je op reis te gaan. Je kunt vragen of ze je social media kanalen willen volgen, zich willen abonneren op je nieuwsbrief of aanbieden om je brochure te downloaden. Op die manier hou je op een laagdrempelige manier contact en nodig je ze uit om later meer over je te weten te komen.

2. Doe zoekwoorden analyse voordat je begint met je reisblog

Met zoekwoorden analyse doe je onderzoek naar de zoektermen die je reizigers gebruiken als ze op zoek zijn naar reisinspiratie. Klantprofielen en buyer persona’s helpen om in de huid te kruipen van je reizigers. Door SEO experts wordt vaak onderscheid gemaakt tussen generieke zoekwoorden en long tail keywords.

Generieke zoekwoorden zijn algemene en veel gebruikte zoekwoorden. Op long tail keywords wordt over het algemeen een stuk minder gezocht. Toch kunnen meerdere long tail keywords gezamenlijk voor veel verkeer naar je website zorgen.

Nog belangrijker is dat je concurrenten deze zoekwoorden vaak links laten liggen. Het kost immers moeite om er pagina’s voor te maken.

Juist hier ligt de kracht. Door te bloggen rondom long tail keywords, word je sneller gevonden in zoekmachines. In dit voorbeeld van Unico Travel zie je wat het effect van bloggen is op organisch verkeer:

Organisch verkeer Unico Travel
Het organisch verkeer van Unico Travel is sterk gegroeid sinds ze zijn begonnen met bloggen (Bron: SemRush.com)

Wat zijn voorbeelden van long tail keywords? Als je bijvoorbeeld reizen naar Nederland aanbiedt, zou “Vakantie Nederland” een logisch zoekwoord zijn. Dit is echter een generiek zoekwoord en helaas zijn er veel andere websites die hierop gevonden willen worden.

“Strandvakantie Zeeland” of “Fietsvakantie Drenthe” zijn voorbeelden die iets specifieker zijn. Bij echte long tail keywords moet je echter denken aan “Bijzondere stranden Zeeland” en “Mooiste fietsroutes Drenthe”. Dat zijn prima onderwerpen voor een blogartikel.

Long tail keywords en zoekintentie

Persoonlijk kom ik vaak long tail keywords tegen die reizigers gebruiken als ze op zoek zijn naar reisinspiratie. Ze worden vooral vroeg in de oriëntatiefase gebruikt. Deze reizigers zijn nog niet klaar om te boeken, dus een blogartikel zou hier ideaal voor zijn.

Als mensen op zoek zijn naar een hele specifieke reis kunnen ze echter ook long tail keywords gebruiken. Die reizigers zijn wel klaar om te boeken. In dit geval is een landingspagina een betere optie. Daarmee laat je zien dat je die bijzondere reis kunt aanbieden.

Naast het soort zoekwoord, moet je dus ook rekening houden met de zoekintentie. Wat is de gedachte achter een zoekopdracht?

3. Maak een contentplan

Veel reisaanbieders starten enthousiast met een reisblog, maar helaas haken ze al na een paar artikelen weer af. Hoe komt dat?

  • Het schrijven van een artikel kost veel tijd.
  • Bovendien kost het bedenken van onderwerpen veel energie.
  • Ten slotte gaat er veel tijd zitten in research voordat je kunt beginnen met schrijven.

Door het maken van een content plan, bepaal je van tevoren al over welke onderwerpen je de komende periode (bijvoorbeeld komende maand of kwartaal) gaat schrijven. Daarnaast maak je een planning met deadlines. Door die planning is het mogelijk om naar een artikel toe te werken.

Stel dat je elke vrijdag een nieuw artikel publiceert, dan kun je op maandag al beginnen met het verzamelen van informatie. Het schrijven van een artikel wordt hiermee een stuk eenvoudiger.

Het is ook slim om je doelen en doelgroepen in het content plan te verwerken. Schrijf je voor die zakenreiziger, dan is een eBook over zakenreis tips een mogelijk doel. Bij jongerenvakanties is meer volgers op TikTok een beter doel.

Door het verwerken van zulke doelen in je content plan, word je resultaat meetbaar en werk je ergens naartoe.

4. Gebruik social media

Het is een goed idee om je blogartikel na publicatie te delen via social media. Hiermee vergroot je het bereik op een snelle en goedkope manier, vooral als je ook adverteert. De meeste sociale media netwerken hebben een eigen advertentieplatform.

Social media zijn een goede manier om in contact te komen met reizigers en ze te inspireren. Toch gebruiken reizigers social media ook om hun volgende reis te plannen. Zo maken Pinterest gebruikers vaak borden met hun reisplannen. Bovendien krijg je via social media snelle feedback van je volgers. Door middel van likes, shares en comments is te achterhalen wat ze interessant vinden.

Kies je social media kanalen op basis van je publiek en eigen voorkeuren. Zakenreizigers vind je waarschijnlijk vooral op LinkedIn, terwijl TikTok een geschikt kanaal zal zijn voor jongerenvakanties. Probeer te achterhalen op welke netwerken je reizigers actief zijn en gebruik data om je keuzes te toetsen.

Zelf netwerken via social media

Door zelf actief te zijn op social media, kun je deze kanalen ook gebruiken om te netwerken. Wat zijn de grote websites die schrijven over jouw soort reizen en bestemmingen? Via social media vind je de mensen erachter en kom je eenvoudig met ze in contact. Bied bijvoorbeeld aan om een gastblog schrijven (natuurlijk met een link naar je eigen website). Dit levert extra verkeer op, maar uiteindelijk zorgt het ook weer voor meer zichtbaarheid in zoekmachines.

5. Analyseer de resultaten van je reisblog

Als je eenmaal begonnen bent met bloggen, wil je natuurlijk weten of de moeite die je erin steekt loont. Met Google Search Console zie je of je gevonden wordt op de zoekwoorden die je gekozen hebt. Daarnaast laat deze tool zien hoe veel verkeer daarvan naar je website komt en wat je gemiddelde positie is.

Met Google Analytics is natuurlijk ook te zien hoeveel organisch verkeer er naar je website komt en hoe reizigers zich op je website gedragen. Hier komen de doelen die je hebt opgesteld van pas. Deze maak je namelijk inzichtelijk en meetbaar door ze ook als Google Analytics doel in te stellen. Ten slotte kun je data van je social media gebruiken voor het grotere plaatje.

Het analyseren van je resultaten is een belangrijk onderdeel van je reisblog, want met data kom je erachter wat je reizigers interessant vinden.

Start vandaag nog met het maken van een reisblog

Zoals je hebt kunnen lezen, is een reisblog een goede manier om in contact te komen met nieuwe reizigers en ze te betrekken. Zo sluit je aan bij hun de dromen, hou je je eigen reiskennis up-to-date, leer je beter schrijven, leer je wat je reizigers willen, word je zichtbaarder in zoekmachines en zien reizigers je als expert.

Bovendien geeft het reizigers de mogelijkheid om sneller kennis met je te maken, namelijk al voordat ze actief op zoek gaan naar een reis. Op die manier ben je de concurrentie een stapje voor.

Om een succesvolle reisblog te starten moet je weten wie je doelgroep is, wat je doelen zijn, zoekwoorden analyse doen, een content plan opstellen, social media actief gebruiken en de resultaten analyseren.

Dit artikel delen?

Meer lezen over een reisblog starten?

Travel Content

Travel Content

Travel content zorgt voor een vakantiegevoel, waardoor reizigers zin krijgen om te reizen! Benieuwd hoe dit leidt tot meer boekingen?

Lees verder »
Reisblog Starten

Reisblog Starten?

Travel content zorgt voor een vakantiegevoel, waardoor reizigers zin krijgen om te reizen! Benieuwd hoe dit leidt tot meer boekingen?

Lees verder »

Travel SEO met Travel Imagineering

Travel SEO is een continu proces is dat voortdurende inspanning en aanpassing vereist. Door gebruik te maken van de Travel Imagineering aanpak kan jouw reisbedrijf effectief door de digitale wereld navigeren. Met onze uitgebreide, actiegerichte rapporten en online adviezen krijg je waardevolle inzichten om uw klim naar de top van de zoekresultaten te stimuleren, meer relevante reizigers aan te trekken en onvergetelijke droomreizen te verkopen.

Gratis SEO tips?

Vul onderstaand formulier in en je ontvangt ze in je mailbox!